پلاک خوانی الکتروموتورها



جهت آشنایی شما با مشخصات الکتروموتور زیمنس

در ادامه قصد داریم تا مشخصات مهم روی پلاک یک الکتروموتور زیمنس و مفاهیم مرتبط با آن را ارائه کنیم. قابل ذکر است که این مشخصات جنبه عمومی داشته و برای تمامی الکتروموتورها قابل تعمیم خواهد بود.


مشخصه، تیپ یا مدل محصول، شماره سریال و علامت شرکت سازنده
برخی از سازندگان برای تعریف نوع الکتروموتور، تکفاز یا سه فاز بودن آن، چند سرعته بودن و سایر مشخصات کارخانه ای از یک نامگذاری داخلی استفاده می کنند. مثلا در مورد الکتروموتور زیمنس 5/1 کیلوواتی می توانید به کاتالوگ آن مراجعه کرده و مشخصه های مختلف آن از جمله شماره سریال و علامت شرکت سازنده را مشاهده کنید. کاتالوگ فنی یک الکتروموتور می تواند بهترین راهنما برای چک کردن مشخصات و ویژگی های فنی آن باشد.


ولتاژ نامی بر حسب ولت V
ولتاژی که روی پلاک الکتروموتور نوشته می شود را ولتاژ نامی موتور می نامند. در صورتی که ماشین در ولتاژی به غیر از مقدار ذکر شده مورد بهره برداری قرار گیرد عملکرد آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است زمانی که موتور بی بار است تغییر سرعت آن به کاهش یا افزایش ولتاژ ارتباطی نخواهد داشت.

توان نامی بر حسب وات w یا Kw و دور نامی RPM، راندمان بر حسب درصد، علامت راندمان

مورد استفاده: دائم کار یا استفاده موقت S1 و S2

S1 نشان دهنده دائم کار بودن الکتروموتور بوده و S2 بیانگر کار موقت آن می باشد.


ضریب توان

ضریب توان نشان دهنده میزان پسیو بودن (پس فاز) بار بوده و در الکتروموتورها هر چه که به عدد یک نزدیک تر باشد جریان کمتری را مصرف می کند و در نتیجه توان و بازده الکتروموتور به توان و بازده نامی نزدیک تر خواهد بود.

فریم سایز الکتروموتور

فریم سایز الکتروموتور بر اساس استاندارد IEC60072 و محدودیت های موجود در محل نصب تعیین خواهد شد.


جهت گردش

یکی از موارد حائز اهمیت در انتقال مناسب قدرت به بار مکانیکی و همچنین بسیار موثر در سرمایش موتور جهت گردش موتور است. برای اینکه جهت گردش موتور برای شما مشخص باشد می توانید رو به روی موتور به گونه ای قرار بگیرید که جلوی شافت باشید و ترمینال باکس موتور نیز در سمت راست شما قرار بگیرد. دقت کنید که فن برخی الکتروموتورها چپ گرد برخی راست گرد و برخی نیز دو جهته می باشد.


نوع موتور

موتورها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام با یک حرف نمایش داده می شود. نوع مستقیم آن با حرف E، نوع تکفاز با حرف G و نوع سه فاز آن با حرف D نمایش داده می شود.


نوع جریان

نمایش نوع جریان نیز با حروف خاصی است که موتور با MOT و مولد با GEN نمایش داده می شوند.


نوع اتصال استاتور مانند ستاره یا مثلث

با توجه به نوع الکتروموتور و توانایی منبع و همچنین در جهت کاهش جریان راه اندازی و همچنین افزایش گشتاور از اتصال ستاره مثلث استفاده می شود.


وزن موتور

در انتخاب الکتروموتور حتما به وزن و ابعاد الکتروموتور دقت کنید چون این یک عامل مهم در رابطه با حمل و نقل و جابه جایی الکتروموتور محسوب می شود.


IP الکتروموتور بر اساس استاندارد IEC 60529 و IEC 60034-5

رقم دوم IP نشان دهنده حفاظت قسمت های مختلف ماشین در برابر رطوبت و پاشش و آب با فشار و زوایای مشخص به داخل ماشین است. به عنوان مثال اگر رقم دوم صفر باشد نشان دهنده بدون حفاظت بودن ماشین است و در صورتی که این رقم برابر با 8 باشد نشان دهنده این است که ماشین حتی در صورت فرو رفتن دائم در داخل آب نیز دارای حفاظت می باشد.


تست هسته

هسته الکتروموتور مسیر عبور شار مغناطیسی می باشد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین سالم بودن هسته الکتروموتور موضوع بسیار مهمی تلقی می شود. برای تست هسته الکتروموتور می توانید از دستگاه های مخصوص این کار استفاده کنید.

موارد یاد شده جزو مهم ترین مشخصات انواع الکتروموتورها از جمله الکتروموتور زیمنس و الکتروموتور ABB می باشد. لذا در صورتی که قصد خرید الکتروموتور زیمنس یا خرید الکتروموتور ABB و یا هر نوع الکتروموتور دیگری را دارید حتما به نکات یاد شده دقت کنید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

مقاله مرتبط


نحوه راه اندازی الکتروموتورها

این نوع راه انداز دارای یک مقاومت می باشد که شیارهایی بر روی آن وجود دارد.

اجزای مختلف الکتروموتور

یکی از مفاهیم مورد نظر بازرسان فنی در بحث الکتروموتور مربوط به اجزای مختف آن می شود. بنابراین در این مبحث سعی می شود تا اکثر موارد مورد نیاز یک کارشناس فنی در حوزه الکتروموتور به طور کامل ارائه گردد.

شافت الکتروموتور

شافت الکتروموتور از جمله اجزای مهم و حیاتی الکتروموتور است که به ماشین کاری، سنگ زنی، فرزکاری و تعیین جنس نیاز دارد.

راندمان الکتروموتور

راندمان الکتروموتور را می توان به صورت ضریبی از توان خروجی مکانیکی به توان ورودی الکتریکی تعریف نمود. راندمان در اصل در رابطه با تبدیل انرژی الکتریکی ورودی به انرژی مکانیکی خروجی به کار می رود.