عیب یابی و تعمیر ماشین های DC



چرا که در صورت اتصال اشتباه سیم ها، جهت میدان معکوس خواهد شد و در صورتی که ژنراتور تحریک سرخود باشد معکوس شدن میدان باعث می شود که خاصیت پسماند موجود در قطب ها از بین رفته و ژنراتور حتی پس از اتصال صحیح سیم ها نیز قادر به بارگیری نباشد.

برای تولید پسماندی با جهت معین و یا در صورت ضعیف بودن پسماند می توانید سیم پیچی میدان را به یک منبع ولتاژ جریان مستقیم مانند باتری متصل نمایید. توجه کنید که مغناطیس پسماند تولید شده در جهت مغناطیس پسماند قبلی باشد. این امکان وجود دارد که به شکل اتفاقی خواسته شود که جهت جریان تولید شده توسط ژنراتور تغییر کند. برای انجام چنین کاری فقط لازم است که سیم های خروجی ژنراتور را برعکس کرده و از عوض کردن اتصال میدان خودداری کنید. سیم پیچی میدان به تخته کلم موتور متصل می شود تا در مواقع ضروری به راحتی قابل جابه جایی باشد. در چنین شرایطی پس از اینکه سیم های میدان در محل مذکور به درستی متصل شدند اقدام به جابه جایی آنها نکنید. این اقدامات برای تمامی دیزل ژنراتورها از جمله دیزل ژنراتور پرکینز و دیزل ژنراتور ولوو تقریبا به همین شکل انجام می شود.


روغن کاری بلبرینگ
دقت داشته باشید که روغن کاری زیاد موجب بروز مشکلاتی در کار ژنراتور خواهد شد اما کمبود و یا عدم انجام روغن کاری نیز باعش ایجاد مشکلات بزرگ تری می شود. بلبرینگی که به خوبی روغن کاری نشده باشد به طور ناگهانی دچار افزایش دمای شدید شده و باعث انبساط اجزا و محور خواهد شد و حتی ممکن است موجب توقف گردش محور شود. به دلیل وجود تماس مستقیم بین بلبرینگ ها و محور، کمبود و یا عدم روغن کاری باعث ایجاد گرمای زیاد شده بنابراین باید محل قرار گرفتن بلبرینگ ها به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

درجه حرارت ژنراتور و یا موتور در حالت عادی و در اثر کار کردن افزایش پیدا می کند و در نتیجه بلبرینگ ها نیز به اندازه ای مشخص گرم خواهند شد. در صورتی که بلبرینگ ها گرم شدند به هیچ وجه قبل از اطمینان از اینکه گرم شدن آنها به دلیل عدم روغن کاری بوده است اقدام به تغییر ورغن کاری آن نکنید. زیرا این امکان وجود دارد که داغ شدن بلبرینگ ها بر اثر دلایل دیگری مانند خارج شدن محور از حالت راست باشد و یا اینکه روغن کاری به تمام بخش های بلبرینگ نرسیده باشد.


کلکتور و ذغال ها
یکی دیگر از قسمت هایی که باید مورد بازرسی و نظارت قرار بگیرد مجموعه کلکتور و ذغال ها می باشد. لغزش مداوم ذغال ها بر روی کلکتور باعث می شود که ذغال ها از قسمت پایینی ساییده شده و به سمت بیرون پرتاب شوند. به طور معمولا زمانی که مشکلی در کموتاسیون ایجاد می شود جرقه زیادی در کلکتور تولید خواهد شد.

برای اینکه کموتاسیون در ماشین های جریان مستقیم بهبود پیدا کند باید تماس بین کلکتور و ذغال ها به شکل صحیحی برقرار گردد. همچنین کلکتور باید از لحاظ مکانیکی به درستی ساخته شده باشد و تیغه ها به طور یکنواخت در اطراف آن قرار بگیرند. ذغال ها نیز باید قادر باشند تا در ذغال گیرها به راحتی بالا و پایین شوند. همچنین ذغال ها باید از نظر شکل ظاهری نیز خوب بود و به طور صحیحی روی کلکتور تنظیم شده باشند. در پشت ذغال ها فنری تعبیه شده است که باید فشاری به اندازه 5/1 تا 2 پوند بر اینچ مربع بر سطح ذغال ها وارد کند تا به شکل صحیح بر روی کلکتور باقی بماند. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث اتصال تیغه ها و ایجاد مشکل در کموتاسیون می شود سائیدگی عایق میکا در بین تیغه های کلکتور می باشد.

در ماشین های DC برای آزمایش سیم پیچی میدان باید میگر را بین یک سر میدان و بدنه متصل کرد و جهت آزمایش آرمیچر باید بین تیغه های کلکتور و محور وصل شود. در صورتی که میگر چند مگا اهم را نشان داد عایق بندی ماشین سالم است. اما در غیر این صورت نشت جریان زیاد بوده و عایق به زودی خراب می شود.

مقاله مرتبط


آشنایی با ماشین های الکتریکی

ما با وسایلی مانند چراغ قوه و رادیوهای جیبی و همچنین تا حدودی سیستم برق اتومبیل که در آنها باتری به عنوان منبع قدرت است آشنا هستیم. در چنین مواردی مقدار جریانی که از باتری کشیده می شود کم می باشد.

آزمایش سیم پیچی میدان

جهت پیدا کردن اتصالی یا قطعی سیم ها در سیم پیچ میدان از اهم متر استفاده می کنند. برای انجام این کار ابتدا سیم پیچی میدان را از آرمیچر جدا نموده تا از ایجاد مدار موازی جلوگیری شود و سپس اهم متر به دو سر سیم پیچی میدان وصل خواهد شد.

ژنراتورهای تک فاز

در ژنراتورهای تک فاز تمام هادی های آرمیچر به شکل سری به همدیگر متصل شده و سیم پیچ واحدی را تشکیل می دهند که ولتاژ خروجی در دو سر آن تولید می شود. جهت درک طرز کار ژنراتورهای سه فاز باید اصول ژنراتور تک فاز را به خوبی آموخت.

ژنراتورهای DC

در قسمت قبلی در رابطه با اساس کار ژنراتورها و تئوری کار ژنراتورهای ابتدایی AC و DC صحبت شد. در این مبحث قصد داریم تا در رابطه با ژنراتورهای حقیقی و ساختمان آنها به ارائه مطلب بپردازیم. ژنراتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در صورت شناخت اجزای اصلی و ساختمان ژنراتور می توانی در زمان بروز ایراد به عیب یابی ژنراتور پرداخته و آن را تعمیر کنیم.