شافت الکتروموتور



ابعاد نهایی شافت با تلرانس دقیق با استفاده از دستگاه های CNC ماشین کاری می شود و خار و جای خار بر روی آن طبق استاندارد DIN6880 انجام می شود. دقت کنید شافت الکتروموتور باید از استحکام بالایی برخوردار بوده و از لحاظ مغناطیسی ضعیف باشد. از جمله الکتروموتورهایی با شافت مستحکم می توان به الکتروموتور زیمنس اشاره کرد.


موتورهای آسنکرون (القایی)
موتورهای AC که سرعت چرخش روتور در آنها برابر با سرعت چرخش میدان دوار نباشد اصطلاحا با عنوان آسنکرون یا غیرهم زمان شناخته می شوند. کارکرده آسنکرون ها بر اساس وجود سرعت نسبی بین میدان مغناطیسی دوار استاتور و میله های هادی اتصال کوتاه شده روتور بوده و باعث القای ولتاژ و جاری شدن جریان الکتریکی و همچنین تشکیل یک میدان مغناطیسی دیگر می شود. تمایل به هم راستا شدن بین این دو میدان مغناطیسی عاملی است که موجب شکل گیری گشتاور و موتورهای القایی می شود.


اصول کار ماشین های الکتریکی سه فاز
پرکاربردترین موتورهایی که برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت از آن استفاده می شود موتورهای القایی سه فاز هستند. ساختمان موتورهای سه فاز از موتورهای DC ساده تر است اما عملکرد، کنترل، سرعت و گشتاور آنها به گونه ای است که نیازمند درک عمیق تری از الکتریسیته و مغناطیس می باشد. از جمله ویژگی های مثبت این نوع موتورهای القایی می توان به طراحی ساده و محکم، ارزان بودن، هزینه نگهداری اندک و اتصال ساده به منبع سه فاز اشاره کرد. موتورهای الکتریکی سه وات دارای قدرت های متنوع بوده و در کسری از کیلووات تا ده ها مگاوات تولید می شوند.

عبور جریان های متناوب سه فاز از سیم پیچ های استاتور باعث ایجاد یک میدان دوار در فاصله هوایی بین استاتور و روتور می شود. میدان به وجود آمده مفتول های روتور را قطع می کند و طبق قانون فاراده جریان القایی در آنها ایجاد می شود. به دلیل قرار گرفتن هادی حامل جریان در میدان دوار باعث ایجاد گشتاور شده و در نتیجه مفتول ها در میدان دوار استاتور ایجاد گشتاور خواهند کرد و در جهت میدان دوار استاتور در حول محور خود شروع به چرخیدن می کنند.


گشتاور
گشتاور بستگی به نیرویی دارد که در فاصله معین به جسم وارد می شود تا آن را حول یک محور بچرخاند. با اعمال نیروی آچار و گشتاور به پیچ، پیچ به چرخش در می آید. در ماشین های الکتریکی نیز به وجود گشتاور برای چرخش روتور نیاز است که این گشتاور به وسیله نیروی الکترومغناطیسی ایجاد می شود. میدان استاتور و یا روتور به تنهایی برای چرخاندن روتور کافی نبوده و برای ایجاد گشتاور الکترومغناطیسی باید دو میدان روتور و استاتور بر هم اثر کرده و منجر به گردش روتور شوند. دو میدان مذکور ناشی از جریان روتور و جریان استاتور هستند و هر یک دارای جهت و اندازه مشخصی می باشند. به طور کلی می توان گفت که گشتاور در ماشین های الکتریکی به اندازه میدان روتور و استاتور و همچنین اختلاف زاویه بین این دو میدان بستگی دارد.

یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب موتور همین گشتاور در راه اندازی آنها می باشد. مقدار میدان مغناطیسی روتور و گشتاور تولید شده روی شافت موتور به مقدار تفاوت سرعت روتور و سرعت میدان دوار استاتور بستگی دارد. رابطه گشتاور با توان و سرعت به این شکل است که با افزایش توان موتور مقدار گشتاور نیز افزایش پیدا می کند. طبق استاندارد IEC باید گشتاور ماکزیمم بیشتر از 6/1 برابر گشتاور راه اندازی بوده و از طرف دیگر میزان گشتاور راه اندازی باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند بر مجموع گشتاور مقاوم استاتیک روتور و گشتاور راه اندازی بار در ماکزیمم زمان راه اندازی مجاز غلبه نماید. بنابراین در خرید الکتروموتور حتما باید به گشتاور الکتروموتور توجه کنید. از جمله الکتروموتورهای باکیفیت در این زمینه می توان به الکتروموتور ABB اشاره داشت.


ضریب توان
یکی از مشخصات فنی مهم هر موتور ضریب توان آن موتور می باشد. مقدار ضریب توان موتور به مقدار شار مورد نیاز ماشین بستگی دارد. در واقع می توان گفت که ضریب توان نشان دهنده توان راکتیو مورد نیاز در مقایسه با توان اکتیو است و در صورتی که مقدار آن 1 باشد نشان دهنده این است که ماشین با تمام توان موثر تغذیه ورودی کار می کند. هر چه ضریب توان به عدد 1 نزدیک تر باشد وضعیت بهتری را خواهد داشت.

جهت خرید انواع الکتروموتور زیمنس و دریافت لیست قیمت الکتروموتور زیمنس می توانید از طریق شرکت ایران صنعت، نماینده فروش الکتروموتور زیمنس اقدام نمایید.

مقاله مرتبط


موتورهای القایی دوفاز

موتورهای القایی برای کار کردن به صورت موتورهای دوفاز و سه فاز طراحی شده اند اما در تمام موارد، جریان متناوب اعمال شده به استاتور یک میدان گردان تولید می کند تا روتور را به همراه خود بکشد.

اصول کار ماشین های الکتریکی

اصول کار ماشین های الکتریکی بدین شکل است که انرژی الکتریکی را به مکانیکی و بالعکس تبدیل می نماید. ماشین های القایی، ماشین های جریان مستقیم (DC) و ماشین های سنکرون از جمله مهم ترین دستگاه هایی هستند که این نوع از تبدیل انرژی را انجام می دهند.

اجزای مختلف الکتروموتور

یکی از مفاهیم مورد نظر بازرسان فنی در بحث الکتروموتور مربوط به اجزای مختف آن می شود. بنابراین در این مبحث سعی می شود تا اکثر موارد مورد نیاز یک کارشناس فنی در حوزه الکتروموتور به طور کامل ارائه گردد.

ساختمان استاتور

استاتور یک موتور القایی است که شامل دو قسمت اصلی می شود: 1- هسته مغناطیسی استاتور 2- سیم پیچی استاتور