راندمان الکتروموتور



برای اینکه یک الکتروموتور با مصرف انرژی پایین داشته باشیم باید میزان تلفات آن پایین بوده و متریال اولیه به کار رفته در آن از نوع باکیفیت باشد. هر چه یک الکتروموتور از نظر راندمان بهتر باشد قیمت آن نیز گران تر خواهد شد. از جمله بهترین الکتروموتورهای موجود در بازار با راندمان بسیار مناسب باید به الکتروموتور زیمنس و الکتروموتور ABB اشاره داشته باشیم.


جهت چرخش
موضوع بعدی نحوه و جهت چرخش الکتروموتور است که تابع شرایط محل نصب الکتروموتور می باشد. البته نکته مهم و تعیین کننده دیگر در این زمینه مربوط به زمانی است که در سیستم خنک کاری الکتروموتور از فن جهت دار استفاده شده باشد. استفاده از فن جهت دار با هماهنگی مشتری و سازنده الکتروموتور مشخص خواهد شد. الکتروموتورها دارای سه نوع جهت چرخش متفاوت هستند که شامل حالت ساعتگرد، پادساعتگرد و دو جهته می شود. برای اینکه بتوانید جهت چرخش الکتروموتور را ببینید می توانید سمت شافت الکتروموتور ایستاده و از رو به رو به الکتروموتور نگاه کنید.


شرایط کاری
انواع شرایط کاری در موتورها بر طبق استاندارد IEC60034-1 با علائم S1 تا S9 نمایش داده می شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

شرایط کاری نرمال یا دائم کار S1

در این شرایط توان مصرفی الکتروموتور توانی است که موتور می تواند به صورت مداوم و بدون استراحت با آن کار کند به گونه ای که دمای آن از حد طبیعی بالاتر نرود.

شرایط کاری S4: متناوب همراه با راه اندازی

شرایط کاری S5: متناوب همراه با راه اندازی و ترمز الکتریکی

شرایط کاری S6: عملکرد متناوب پیوسته

شرایط کاری S7: عملکرد متناوب پیوسته همراه با ترمز الکتریکی

شرایط کاری S8: متناوب پیوسته همراه با تغییرات سرعت بار

شرایط کاری S9: بار غیرمتناوب و سرعت متغیر


کلاس عایقی الکتروموتورها
از جمله موارد مهمی که در طراحی ماشین های الکتریکی در نظر گرفته می شود انتخاب نوع عایق است. شرایط عایقی موتور در استفاده های طولانی مدت به چندین پارامتر از جمله روش راه اندازی، سطح ولتاژ، ارتفاع از سطح دریا، درجه حرارت محیط و کلاس حرارتی بستگی دارد. عایق بندی الکتروموتورها با توجه به درجه حرارت الکتروموتورها در محیط های مختلف و بر اساس استاندارد NEMA در چهار کلاس A,B,H,F تقسیم بندی می شود. اکثر الکتروموتورها در کلاس F تعداد کمی از آنها در کلاس A قرار می گیرند. دقت کنید که الکتروموتورها پیش از اینکه روشن شوند تحت تاثیر هوای محیط قرار دارند. دمای ابتدایی که برای تمام کلاس های عایقی در استاندارد NEMA در نظر گرفته شده است 40 درجه سانتی گراد می باشد. هر یک از کلاس ها دارای دمای مجاز از پیش تعیین شده ای هستند که ترکیبی از دمای محیط و دمای مجاز ماکزیمم می باشد. مثلا در کلاس F با سرویس فاکتور یک دما به اندازه 105 درجه می تواند افزایش داشته باشد.


راه اندازی الکتروموتورها
راه اندازی الکتروموتورها معمولا به دو روش رایج انجام می شود:

1- راه اندازی به صورت اتصال مستقیم به منبع قدرت DOL

روش اتصال مستقیم ساده ترین روشی است که برای راه اندازی یک الکتروموتور قفس سنجابی می توان از آن استفاده کرد. در این روش، موتور در ابتدای راه اندازی جریان زیادی را مصرف کرده و با توجه به نوع طراحی موتور این جریان بین 6 تا 7 برابر جریان نامی می باشد.

2- راه اندازی به صورت ستاره-مثلث

در صورتی که منبع تغذیه با محدودیت در قدرت روبه رو باشد به محدود کردن جریان راه اندازی یک الکتروموتور نیاز می باشد که در چنین شرایطی باید از اتصال ستاره-مثلث استفاده کرد. دقت داشته باشید که قبل از استفاده از این روش باید کاهش گشتاور راه اندازی را مورد توجه قرار داد که گشتاور مذکور باید توانایی غلبه بر گشتاور مخالف بار را داشته باشد. روش راه اندازی ستاره- مثلث فقط در موتورهایی کاربرد دارد که طراحی آنها در کار دائم به شکل مثلث باشد. ضمن اینکه اینرسی بالای بار منجر به طولانی تر شدن زمان راه اندازی شده و در نتیجه حرارت موتور را بالاتر خواهد برد. بنابراین در هنگام خرید الکتروموتور حتما به نحوه راه اندازی الکتروموتور نیز دقت کنید.

جهت خرید انواع الکتروموتور ABB و دریافت قیمت الکتروموتور ABB می توانید از طریق شرکت ایران صنعت، نماینده فروش الکتروموتور ABB اقدام نمایید.

مقاله مرتبط


نحوه راه اندازی الکتروموتورها

این نوع راه انداز دارای یک مقاومت می باشد که شیارهایی بر روی آن وجود دارد.

موتورهای الکتریکی AC

به دلیل اینکه مقدار زیادی از قدرت الکتریکی تولید شده به صورت متناوب است اکثر موتورها به شکلی طراحی می شوند که به جریان متناوب کار کنند.

موتورهای القایی دوفاز

موتورهای القایی برای کار کردن به صورت موتورهای دوفاز و سه فاز طراحی شده اند اما در تمام موارد، جریان متناوب اعمال شده به استاتور یک میدان گردان تولید می کند تا روتور را به همراه خود بکشد.

اجزای مختلف الکتروموتور

یکی از مفاهیم مورد نظر بازرسان فنی در بحث الکتروموتور مربوط به اجزای مختف آن می شود. بنابراین در این مبحث سعی می شود تا اکثر موارد مورد نیاز یک کارشناس فنی در حوزه الکتروموتور به طور کامل ارائه گردد.