اجزای مختلف الکتروموتور



در ادامه اجزای اصلی یک الکتروموتور ذکر خواهد شد:

1. کاور پروانه

2. پیچ (سرصلیبی و شش گوش)

3. پروانه خنک کاری

4. واشر فنری

5. درپوش بیرونی

6. کاسه نمد

7. رینگ ضربه گیر

8. در قاب عقب

9. خار فنری

10. بلبیرینگ

11. فریم یا پوسته

12. پایه

13. پیچ ارت

14. علامت ارت

15. پیچ آلنی

16. قلاب

17. پلاک

18. میخ پرچ

19. گلند

20. لاستیک بین فریم و ترمینال باکس

21. ترمینال باکس

22. ترمینال برد

23. پل اتصال مسی

24. کابلشو

25. مهره

26. واشر تخت

27. لاستیک درب ترمینال باکس

28. درب ترمینال باکس

29. استاتور

30. روتور با شافت

31. خار سر شافت

32. در قاب جلو

33. مهره گریس خور


از جمله بهترین و پراستفاده ترین الکتروموتورهای موجود در بازار می توان به الکترو موتور زیمنس اشاره داشت. الکترو موتور زیمنس جزو پرفروش ترین الکتروموتورهای موجود در جهان است که کیفیت بسیار بالایی داشته و در انواع مختلفی نیز تولید می شود. در ادامه قصد داریم تا در رابطه با الکتروموتورهای القایی صحبت کرده و اجزای مختلف آنها را به طور تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.


ساختمان موتور القایی
یک ماشین یا موتور القایی به طور کلی از دو قسمت متحرک و ساکن تشکیل شده است که به بخش ساکن اصطلاحا استاتور و به بخش متحرک روتور گفته می شود. استاتور ماشین القایی شامل بدنه، هسته مغناطیسی، سیم پیچ ها و یاتاقان ها می شود. هسته استاتور شامل مجموعه ای از ورق های فولادی بوده و در سطح داخلی آن شیارهایی وجود دارد که از کنار هم قرار گرفتن آنها یک استوانه توخالی تشکیل می شود و سیم پیچی استاتور داخل این شیارها قرار خواد گرفت. برای کاهش تلفات هیسترزیس جنس هسته مذکور باید از نوع فولاد الکتریکی با پسماند کم باشد. از سوی دیگر با استفاده از روش ورقه ورقه کردن هسته میزان تلفات فوکو نیز کاهش داده خواهد شد. ابعاد هسته استاتور به شکلی طراحی شده که به راحتی در بدنه فولادی، آلومینیومی و چدنی قرار گرفته محکم خواهد شد. همچنین در صورتی که نیاز به خنک سازی ماشین و همچنین حفاظت بیشتر از آن باشد می توان از ابزارهایی مانند فن، هیتر، سنسور لغزش، مقاومت های متغیر با دما و ... استفاده کرد.

بدنه ماشین نیز وظیفه پوشش نهایی آن را بر عهده دارد و هسته و سیم پیچ ها را درون خود جا داده و ضمن محافظت از ماشین امکان نصب آن را نیز فراهم می کند. بدین ترتیب ماشین در برابر ورود اشیای خارجی به خوبی محافظت خواهد شد. ضمنا دو درپوش و یاتاقان های طرفین ماشین به شکلی طراحی می شوند که قسمت متحرک ماشین به سادگی در داخل استاتور چرخیده و تکیه گاه مکانیکی مناسبی را برای روتور ایجاد کند. همچنین در موتورهای سنگین یک قلاب نیز تعبیه می شود تا جابجایی آن برای افراد راحت تر باشد.

روتور موتورهای القایی به دو گونه مختلف طراحی می شود که شامل سیم پیچ شده و قفسی می شود. هر دو نوع روتور از هسته ای با ورق های فولادی دایره شکل تشکیل شده اند که از مرکز آنها محور فولادی روتور عبور می نماید.

روتور قفسی از ترکیب تعدادی میله های مسی یا آلومینیومی ایجاد شده است. این میله ها در داخل شیارهای ورقه مغناطیسی روتور تعبیه شده و از طرفین با حلقه هایی از جنس خودشان به یکدیگر متصل می شوند.

اما روتور سیم پیچی شده به جای میله از سه دسته سیم پیچ که در داخل شیارهای هسته روتور قرار گرفته اند تشکیل شده است. سیم پیچی این نوع روتور بر اساس تعداد قطب استاتور انجام می گیرد. ویژگی روتورهای سیم پیچی شده این است که همیشه تعداد شیارهای روتور کمتر از تعداد شیارهای استاتور بوده و تعداد قطب های آن با تعداد قطب های استاتور برابر است. سه سر سیم پیچ های روتور پس از سربندی و تکمیل شدن به منظور اتصال به مقاومت های راه انداز توسط حلقه های لغزان یا SlipRing به بیرون روتور هدایت خواهد شد. بنابراین در ماشین هایی با روتور سیم پیچی شده امکان دسترسی به مدار تعبیه شده در داخل روتور وجود خواهد داشت.

مقاله مرتبط


موتورهای القایی دوفاز

موتورهای القایی برای کار کردن به صورت موتورهای دوفاز و سه فاز طراحی شده اند اما در تمام موارد، جریان متناوب اعمال شده به استاتور یک میدان گردان تولید می کند تا روتور را به همراه خود بکشد.

ماشین های جریان مستقیم (DC)

ماشین های القایی جزو ماشین های AC به شمار رفته و از لحاظ ساختاری با ماشین DC تفاوت دارد. اما اصول کار آنها شبیه به اصول کار ماشین های DC می باشد. روش های تحلیلی نشان می دهد که شار گردان استاتور و شار گردان روتور در شکاف هوایی نیز هم سرعت بوده و همزمانی بین آنها برقرار می باشد.

آشنایی با ماشین های الکتریکی

ما با وسایلی مانند چراغ قوه و رادیوهای جیبی و همچنین تا حدودی سیستم برق اتومبیل که در آنها باتری به عنوان منبع قدرت است آشنا هستیم. در چنین مواردی مقدار جریانی که از باتری کشیده می شود کم می باشد.

آشنایی با اندازه گیری ولتاژ (ولت متر)

برای اندازه گیری ولتاژ در مدارها از ولت متر استفاده می شود که به صورت موازی با مدار قرار می گیرد. ولت متر دارای مقاومت داخلی بالایی بوده لذا جریان عبوری از آن بسیار ضعیف می باشد.